Fatwa on Networking

Posted by: Umm Ayah
Question from a sister:

Can we consider “NETWORKING” as Riba/Usury?

RESPONSE:
Alhamdulillahi rabbil ‘aalameen wa bihi nasta’een wa ‘ala aalihi wa ashabit taahirin wa ba’ad:

assalamu ‘alaykum wa rahmatullahi wa barakatuh.
I would like to thank our brother,  Abu AbdiRahman for giving me the link to the arabic fatwa to this query. May Allah bless him, his wife and children, and his whole family, here in dunya and in the hereafter.

سؤال رقم 42579- فتوى اللجنة الدائمة في شركة بزناس وهبة الجزيرة وشركات التسويق الهرمي
وردت إلى اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء أسئلة كثيرة عن عمل شركات التسويق الهرمي أو الشبكي مثل شركة ( بزناس ) و ( هبة الجزيرة ) والتي يتلخص عملها في إقناع الشخص بشراء سلعة أو منتج على أن يقوم بإقناع آخرين بالشراء ، ليقنع هؤلاء آخرين أيضاً بالشراء وهكذا ، وكلما زادت طبقات المشتركين حصل الأول على عمولات أكثر تبلغ آلاف الريالات ، وكل مشترك يقنع من بعده بالاشتراك مقابل العمولات الكبيرة التي يمكن أن يحصل عليها إذا نجح في ضم مشتركين جدد يلونه في قائمة الأعضاء ، وهذا ما يسمي التسويق الهرمي أو الشبكي .
الحمد لله
أجابت اللجنة على السؤال السابق بالتالي :
أن هذا النوع من المعاملات محرم ، وذلك أن مقصود المعاملة هو
العمولات وليس المنتج ، فالعمولات تصل إلى عشرات الآلاف ، في حين لا يتجاوز ثمن
المنتج بضع مئات ، وكل عاقل إذا عرض عليه الأمران فسيختار العمولات ، ولهذا كان
اعتماد هذه الشركات في التسويق والدعاية لمنتجاتها هو إبراز حجم العمولات الكبيرة
التي يمكن أن يحصل عليها المشترك ، وإغراؤه بالربح الفاحش مقابل مبلغ يسير هو ثمن
المنتج ، فالمنتج الذي تسوقه هذه الشركات مجرد ستار وذريعة للحصول على العمولات
والأرباح ، ولما كانت هذه هي حقيقة هذه المعاملة ، فهي محرمة شرعاً لأمور:
أولاً :
أنها تضمنت الربا بنوعيه ، ربا الفضل وربا النسيئة ، فالمشترك
يدفع مبلغاً قليلاً من المال ليحصل على مبلغ كبير منه ، فهي نقود بنقود مع التفاضل
والتأخير ، وهذا هو الربا المحرم بالنص والإجماع ، والمنتج الذي تبيعه الشركة على
العميل ما هو إلا ستار للمبادلة ، فهو غير مقصود للمشترك ، فلا تأثير له في الحكم .
ثانياً :
أنها من الغرر المحرم شرعاً ، لأن المشترك لا يدري هل ينجح في
تحصيل العدد المطلوب من المشتركين أم لا ؟ والتسويق الشبكي أو الهرمي مهما استمر
فإنه لا بد أن يصل إلى نهاية يتوقف عندها ، ولا يدري المشترك حين انضمامه إلى الهرم
هل سيكون في الطبقات العليا منه فيكون رابحاً ، أو في الطبقات الدنيا فيكون خاسراً
؟ والواقع أن معظم أعضاء الهرم خاسرون إلا القلة القليلة في أعلاه ، فالغالب إذن هو
الخسارة ، وهذه هي حقيقة الغرر ، وهي التردد بين أمرين أغلبهما أخوفهما ، وقد نهى
النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عن الغرر ، كما رواه مسلم في صحيحه .
ثالثاً :
ما اشتملت عليه هذه المعاملة من أكل الشركات لأموال الناس
بالباطل ، حيث لا يستفيد من هذا العقد إلا الشركة ومن ترغب إعطاءه من المشتركين
بقصد خدع الآخرين ، وهذا الذي جاء النص بتحريمه في قوله تعالى : ( يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ ) النساء/29
رابعاً :
ما في هذه المعاملة من الغش والتدليس والتلبيس على الناس ، من
جهة إظهار المنتج وكأنه هو المقصود من المعاملة والحال خلاف ذلك ، ومن جهة إغرائهم
بالعمولات الكبيرة التي لا تتحقق غالباً ، وهذا من الغش المحرم شرعاً ، وقد قال
عليه الصلاة والسلام : ( من غش فليس مني ) رواه مسلم في صحيحه وقال أيضاً : ( البيعان بالخيار ما لم يتفرقا ، فإن صدقا وبيّنا
بورك لهما في بيعهما ، وإن كذبا وكتما محقت بركة بيعهما ) متفق عليه .
وأما القول بأن هذا التعامل من السمسرة ، فهذا غير صحيح ، إذ
السمسرة عقد يحصل السمسار بموجبه على أجر لقاء بيع السلعة ، أما التسويق الشبكي فإن
المشترك هو الذي يدفع الأجر لتسويق المنتج ، كما أن السمسرة مقصودها تسويق السلعة
حقيقة ، بخلاف التسويق الشبكي فإن المقصود الحقيقي منه هو تسويق العمولات وليس
المنتج ، ولهذا فإن المشترك يسوِّق لمن يُسوِّق لمن يُسوِّق ، هكذا بخلاف السمسرة
التي يُسوق فيها السمسار لمن يريد السلعة حقيقة ، فالفرق بين الأمرين ظاهر .
وأما القول بأن العمولات من باب الهبة فليس بصحيح ، ولو سُلِّمَ
فليس كل هبة جائزة شرعاً ، فالهبة على القرض ربا ، ولذلك قال عبد الله بن سلام لأبي
بردة رضي الله عنهما : ( إنك في أرض ، الربا فيها فاش ، فإذا كان لك على رجل حق
فأهدى إليك حمل تبن أو حمل شعير أو حمل قَتٍّ فإنه ربا ) رواه البخاري في
الصحيح .
والهبة تأخذ حكم السبب الذي وجدت لأجله ، ولذلك قال عليه الصلاة
والسلام – في العامل الذي جاء يقول : هذا لكم وهذا أهدي إلي ، فقال عليه الصلاة
والسلام : ( أفلا جلست في بيت أبيك وأمك فتنظر أيهدى إليك أم لا ؟ ) متفق
عليه .
وهذه العمولات إنما وجدت لأجل الاشتراك في التسويق الشبكي ،
فمهما أعطيت من الأسماء ، سواء هدية أو هبة أو غير ذلك ، فلا يغير ذلك من حقيقتها
وحكمها شيئاً .
ومما هو جدير بالذكر أن هناك شركات ظهرت في السوق سلكت في
تعاملها مسلك التسويق الشبكي أو الهرمي مثل شركة ( سمارتس واي ) وشركة ( جولد كويست
) وشركة ( سفن دايموند ) وحكمها لا يختلف عن الشركات السابق ذكرها ، وإن اختلفت عن
بعضها فيما تعرضه من منتجات .
وبالله التوفيق وصلى الله على نبينا محمد وآله وصحبه .
اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء فتوى رقم (22935) وتاريخ 14/3/1425هـ .

source: http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?t=156217

Question Number: 42579

The Standing Committee for Academic Research and Issuing Fatwas has received many questions about pyramid marketing companies such as the “Business” and “Hibbat al-Jazeerah” companies, whose work may be summed up as being the attempt to convince a person to buy a product on the basis that he will also convince others to buy; they in turn will convince others, and so on. The more levels of participants there are, the more the first person will gain in commission, reaching thousands of riyals. Every participant convinces others to join in return for a large commission, if he is successful in getting new customers to join his list of members.

This is what is called pyramid marketing or network marketing.

Answer :

Praise be to Allaah.

The Committee replied: This kind of dealing is haraam, because the purpose of this dealing is to earn commission, not to buy the product. The commission may reach tens of thousands, whilst the product is not worth more than a few hundred. Any smart person who is offered a choice between the two will choose the commission. Hence these companies rely on marketing and advertising of their product which emphasizes the size of the large commission which the participant can earn, and offers the incentive of a large profit in return for a small sum, which is the price of the product. The product marketed by such companies is merely a screen or a means of earning these commissions and profits.
Because this commission is really the point of the transaction, it is haraam according to sharee’ah for several reasons:

1 – It involves riba of two types, riba al-fadl (involving exchange of goods of the same type but of different quantity) and riba al-nasi’ah (involving deferred payment of a larger amount than would be paid if it were paid immediately). The participant pays a small amount of money in order to gain a lot of money, in other words he pays cash for cash of a different amount and with deferred payment. This is the kind of riba that is forbidden according to the texts and to scholarly consensus. The product which the company sells to the agent is simply a screen for this transaction; it is not what the participant is seeking and it makes no difference to the ruling.

2 – It is a kind of gharar (ambiguous transaction) that is forbidden in sharee’ah, because the participant does not know whether he will be successful in finding the number of purchasers (participants) required or not. No matter how long pyramid or network marketing lasts, it must inevitably reach an end, and when a person joins the pyramid he does not know whether he will be in a higher level and thus make a profit, or in the
lower levels and thus make a loss. The fact of the matter is that most of the members of the pyramid lose out, except for the few at the top. So what usually happens is loss, which is the case of all ambiguous transactions. One of two things may happen, and it is usually the one that is most feared.

The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) forbade ambiguous transactions, as was narrated by Muslim in his Saheeh.

3 – These transactions involve consuming people’s wealth unlawfully, because these contracts benefit no one but the companies and some participants whom the company encourages with the aim of tricking others.

This is what is forbidden in the Qur’aan, where Allaah says (interpretation of the meaning):

“O you who believe! Eat not up your property among yourselves unjustly” [al-Nisa’ 4:29]

4 – This transaction involves cheating, deceiving and tricking people, by showing the product as if that is the purpose of this transaction, when that is not the case, and by enticing them with the idea of large commission which people do not usually earn. This is the kind of deceit that is forbidden in sharee’ah. The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Whoever deceives us is not one of us.” Narrated by Muslim in his Saheeh. And the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “The two parties to a transaction have the choice, so long as they have not parted. If they are sincere and open in their dealings, the transaction will be blessed for them, but if they lie and conceal anything, the blessing of their transaction will be erased.” Agreed upon.

With regard to the view that this transaction is a kind of brokerage, this is not true. Brokerage is a transaction whereby the broker receives payment in return for selling the product, whereas in network marketing the participant pays a fee in order to market the product. Brokerage means marketing the product in a real sense, unlike network marketing where the real aim is to market the transaction, not the product, so the participant markets to others who will market to others who will market to others and so on, unlike brokerage in which the broker markets the product to those who
really want the product. The difference between the two is quite clear.

With regard to the view that the transaction is a kind of gift, this is also not true. Even if we accept that, not every gift is permissible according to sharee’ah. A gift given in return for a loan is riba. Hence ‘Abd-Allaah ibn Salaam said to Abu Burdah (may Allaah be pleased with them both): “You are in a land where riba is widespread among them. If you have some right over a man and he gives you a load of straw or a load of barley or a load of fodder, this is riba.” Narrated by al-Bukhaari in his Saheeh.

Gifts are subject to the rulings on the reason for which they are given.

Hence the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said, concerning the zakaat-collector who came and said: “This is for you and this is what was given to me as a gift”: “Why don’t you sit in the house of your father and mother and see whether you are given any gifts or not?” Agreed upon.

These commissions are only paid for the purpose of joining the network marketing scheme, no matter what names are given to them, whether they are called gifts or anything else. That does not change their nature or the ruling on them in the slightest.

It is worth mentioning that there are companies that have appeared in the market which follow the practices of network marketing or pyramid marketing, such as “Smartest Way”, “Gold Quest” and “Seven Diamonds”. The ruling on these companies is no different from the ruling on the companies mentioned above, even though the products they offer may vary.

And Allaah is the Source of strength. May Allaah send blessings and peace upon our Prophet Muhammad and his family and companions.

Standing Committee for Academic Research and Issuing Fatwas. Fatwa no. 22935, dated 14/3/1425 AH

Translation provided by: http://www.salafitalk.net/st/viewmessages.cfm?Forum=10&Topic=9924

Advertisements
This entry was posted in سؤال وجواب (Question and Answer) and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s